6 situaties waarin je je bedrijfswaarde moet weten én begrijpen

Binnen de grote reis van het ondernemerschap heb je als MKB’er soms een bedrijfswaardering nodig om verantwoord een bepaald besluit te kunnen nemen. Denk bijvoorbeeld aan pensionering, bedrijfsoverdracht of een strategische beslissing. In dit artikel leggen we uit in welke 6 situaties het cruciaal is om je bedrijfswaarde te kennen én te begrijpen. En hoe onze objectieve en betaalbare online oplossing voor waardebepalingen je daarbij helpt.

1.   Snel weten wat je bedrijf ongeveer waard is

Waarschijnlijk vraag je het je regelmatig af: hoeveel zou mijn bedrijf eigenlijk waard zijn? Mogelijk fantaseer je over een fraaie verkoopsom. En dus flink wat pensioenjaren, of die langgewilde sportauto. Met het zeer scherp geprijsde Basispakket van KPMG Online Bedrijfswaarderingen krijg je een snelle eerste indruk. Valt die tegen, dan is het goed om via het Pluspakket te begrijpen wat het verhaal is achter het teleurstellende resultaat. Blijven de financiële prestaties bijvoorbeeld achter bij de concurrenten? Of heb je het afgelopen jaar flink geïnvesteerd om je bedrijf toekomstbestendig te maken? Valt de waarde-indicatie juist mee? Mooi! Je kunt dan concreter gaan nadenken over bijvoorbeeld je bedrijf verkopen, met pensioen gaan of een extra fabriek openen.

Het gratis pakket en het Basispakket zijn gebaseerd op de multiple-methode. Daarmee krijg je op snelle en makkelijke wijze een ruwe inschatting van de waarde van je bedrijf. Bij het Basispakket ontvang je tevens een heldere toelichting van de cijfers. Zo begrijp je waar de waarde vandaan komt en kun je bedenken aan welke knoppen je mogelijk moet draaien voor waardegroei.

2.   Je bedrijf verkopen

Dag na dag, jaar na jaar, misschien zelfs decennium na decennium heb jij gebouwd aan je bedrijf. Je bedrijf verkopen is een ingrijpende beslissing, maar kan je een mooie som opleveren. Een betrouwbare waarde-indicatie is de eerste stap. Om te beginnen kun je zo bepalen: is dit reeds hét moment om te verkopen? Of kun je beter nog een tijdje aan de weg timmeren?

Heb je een potentiële koper gevonden? Om zo goed mogelijk de gesprekken in te gaan, is het verstandig de financiële waarde van jouw bedrijf te kennen en te begrijpen. En dat kan uitstekend met het Pluspakket van KPMG Online Bedrijfswaarderingen. Daarmee beschik je over een objectief en robuust rapport dat gedetailleerd de waarde en waardedrijvers van jouw bedrijf beschrijft. De waardebepaling is niet alleen een perfect uitgangspunt voor de prijs die jij gaat vragen. Maar het biedt ook een mooi gezamenlijk referentiekader voor de onderhandelingen, waar beide partijen hun argumenten op kunnen baseren.

Het Pluspakket en Premiumpakket combineren de multiple- met de discounted cash flow (DCF)-methode. Voor de DCF moet je wat meer gegevens invullen (namelijk cijfers op basis van een prognose), maar daar staat tegenover dat je er veel nuances, aannames en trends in kunt verwerken. De DCF kijkt (in tegenstelling tot de multiple-methode) niet zozeer naar de rest van de bedrijfstak, maar naar het bedrijf zelf. Daarmee is het een accurate en objectieve waardering die perfect als basis voor overnameonderhandelingen kan dienen.

3.   Overdracht aan een familielid

Volgens het CBS is zo’n 70 procent van alle bedrijven in Nederland een familiebedrijf. Het zijn in de regel stabiele en gezonde bedrijven, toch kan de overdracht aan een familielid een netelige kwestie zijn. Want hoe bepaal je de waarde van het bedrijf? Een hoge verkoopsom is leuk voor de uittreder, maar een blok aan het been voor degene die het stokje overneemt. KPMG Online Bedrijfswaarderingen levert een objectieve waardebepaling op. Het model is dusdanig solide dat er niet over hoeft te worden gediscussieerd, in plaats daarvan kunnen jullie focussen op het vaststellen van de prijs.

4.   De impact van strategische beslissingen bepalen

Je bedrijf is nooit af. Iedere dag bouw je een beetje verder, maar soms is de tijd (hopelijk) rijp om ineens een grote sprong te maken. Bijvoorbeeld door uit te breiden naar het buitenland, een winkel te openen of extra personeel aan te nemen. Op basis van de verwachte investering en groei, die jij als ondernemer accuraat kunt inschatten dankzij jouw ervaring, kun je met de waardebepaling van het Pluspakket zien wat voor impact de strategische beslissing mogelijk gaat hebben op de waarde van je bedrijf.

5.   Wel of niet met pensioen kunnen gaan

Er is een tijd van komen, een lange tijd van keihard werken en tot slot een kort moment van gaan. Uiteindelijk wil je – met pijn in het hart – alle energie en tijd die je in je bedrijf hebt gestoken omzetten in pensioenkapitaal. KPMG Online Bedrijfswaarderingen helpt je te bepalen of dit moment aanstaande kan zijn óf dat je nog een paar jaar verder moet bouwen. En is je bedrijfswaarde hoog genoeg om je pensioenplannen te realiseren? Dan gebruik je onze bedrijfswaardering als uitgangspunt voor de overnameonderhandelingen.

6.   Geld lenen bij de bank

Geld lenen kost geld, maar ook een hoop tijd wegens de enorme hoeveelheid informatie die je moet aanleveren. Zet jij de volgende grote stap met je bedrijf, dien je kapitaal aan te trekken bij de bank en heb je daar een waardebepaling voor nodig? Dan bespaar je met KPMG Online Bedrijfswaarderingen. Je bespaart tijd, want de bank kent meteen jouw situatie, de gebruikte methodiek en alle variabelen, waardoor een eventuele discussie meteen inhoudelijk gevoerd kan worden. En geld, omdat je een vaste lage prijs voor onze online oplossing betaalt in plaats van hoge accountantskosten. Laat daarom je accountant liever de gegevens invoeren bij KPMG Online Bedrijfswaarderingen.

Bij het aantrekken van extern kapitaal kies je het best voor het Premiumpakket. Waar het Pluspakket een bedrijfswaardering op basis van de multiple- én de discounted cash flow-methode alsmede een analyse van de bedrijfstak bevat, krijg je daar bij het Premiumpakket een persoonlijk consult van KPMG bovenop. We bespreken tijdens dit consult de invoer en lichten alle waardedrijvers toe. Zo helpen we je de basis te leggen voor het kwalitatieve verhaal achter de cijfers, dat door een bank verlangd wordt naast de financiële onderbouwing. Ook bij vergevorderde plannen voor één van de voorgaande vier beslissingen valt het Premiumpakket aan te raden.

Registreer nu